Türkiye’de otonom araç dönemi başlıyor: Yeni yönetmelik yayınlandı

Güncel Haberler

Türkiye’de uzun zamandır beklenen otonom araç düzenlemesi nihayet Resmi Gazete’de yayımlandı.

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından oluşturulan yönetmelikle birlikte, otonom araçlar belirli kurallar çerçevesinde Türkiye yollarında kullanılabilecek.

Bu karar, Türkiye’nin otonom araç teknolojisinde önemli bir adımı olarak görülüyor.

OTONOM ARAÇLAR İÇİN YENİ BAŞLANGIÇ

Yeni yönetmelik, Avrupa Birliği standartlarını referans alarak hazırlandı ve otonom sürüş teknolojileri için Türkiye’deki yasal çerçeveyi belirledi.

Otonom araç üreticileri, araçlarını kullanıma sokabilmek için belirli onay prosedürlerinden geçmek zorunda kalacaklar.

İlk aşamada, otonom sürüş özellikleri sadece sabit güzergahlarda veya belirli otopark alanlarında kullanılabilecek.

OTONOM ARAÇ KULLANIM ALANLARI

Yönetmelikte, Otonom Sürüş Sistemi (ADS) özellikli araçların kullanım alanları da belirlendi. Bu kapsamda, otonom araçlar şu şekillerde kullanılabilecek:

Sabit Güzergahlı Araçlar: Belirlenmiş bir rotada yolcu veya mal taşımacılığı için tasarlanmış araçlar.

Otonom Park Sistemi: Belirli otoparklarda araç park etme uygulamaları için kullanılacak araçlar.

OTOMOBİL VE TİCARİ ARAÇLARDA OTONOM SÜRÜŞ

Yönetmelik, M ve N kategorisindeki araçların otonom sürüş sistemlerine ilişkin tip onayını içeriyor.

M sınıfı araçlar, en az dört tekerlekli, motorlu yolcu taşıma araçlarını (otomobil) tanımlarken, N sınıfı araçlar en az dört tekerlekli, motorlu yük taşıma araçlarını (hafif ticari araçlar) tanımlıyor.

Bu durum, hem otomobillerin hem de hafif ticari araçların belirli koşullar altında otonom sürüş yapabileceğini gösteriyor.

YENİ DÜZENLEME NELERİ BERABERİNDE GETİRİYOR

Otonom araç düzenlemesi, Türkiye’deki otomotiv ve teknoloji sektörleri için önemli fırsatlar sunmaktadır.

Uzmanlar, otonom araçların trafik yoğunluğunu azaltmada ve kazaları önlemede önemli rol oynayabileceğine vurgu yapıyorlar.

Ayrıca, otonom sürüş teknolojilerinin gelişmesiyle yeni istihdam olanakları ve iş sahaları yaratılması bekleniyor.

OTONOM ARAÇLARDA GÜVENLİK ÖNLEMLERİ

Yönetmelik, otonom araçlarda güvenlik önlemlerine büyük önem vermektedir. Araç içi operatörün görevleri ve sorumlulukları detaylı bir şekilde belirtilmiştir.

Bazı durumlarda, araç içi operatörün aracı kontrol altına alması ve manuel sürüşe geçmesi gerekebileceği belirtilmiştir.

OTONOM SÜRÜŞ TEKNOLOJİSİNDE SON DURUM

Otonom sürüş teknolojisi sürekli olarak ilerlemekte ve gelişmektedir. Şu anda endüstri genel olarak 2.5’inci seviye otonom sürüş teknolojisine sahiptir.

Bu da demektir ki, araçlar belirli durumlarda sürücüsüz olarak hareket edebilirken, sürücünün müdahalesine her an hazır olması gerekmektedir.

Gelecekte, daha yüksek seviyelerde otonom sürüşün yaygınlaşması ve tamamen sürücüsüz araçların yollarda görülmesi beklenmektedir.

TESLA’NIN KENDİ KENDİNE PARK ÖZELLİĞİ

Tesla, son zamanlarda kendi kendine park özelliğini Türkiye pazarında da sunacağını duyurmuştu.

Yeni yönetmelik ile birlikte, Tesla’nın bu özelliği Türkiye’deki araçlarında kullanabilmesi için gerekli onayları alması gerekmektedir.

KARSAN, OTONOM ARAÇLARDA ÖNCÜ

Türkiye’de otonom araç teknolojileri üzerinde çalışmalar yapan şirketlerden biri olan Karsan, Seviye 4 otonom sürüş özelliğine sahip e-ATAK modeliyle yurtdışına araç teslimatlarına başlamıştı.

Yeni yönetmelik, Karsan’ın otonom araçlarını Türkiye’de test etme ve geliştirme imkanı sağlayacaktır.

Related Posts

OPPO Find X9 serisinde radikal değişiklik

Güvenilir kaynak Digital Chat Station’dan alınan bilgilere göre, Find X9, X9 Plus ve X9 Pro modelleri, önceki nesillerdeki hafif kavisli mikro dört kavisli ekranlardan vazgeçiyor. Bunun yerine, 1.5K çözünürlüğe sahip, yuvarlak köşeli ve LIPO …

Apple iOS 26 güncellemesi: Android’den esinlenilmiş üç büyük yenilik!

Apple iOS 26 güncellemesi: Android’den esinlenilmiş üç büyük yenilik!

Nvidia, %92 pazar payı ile GPU pazarında rekor kırdı

Sert eleştirilere rağmen milyonlarca RTX 50 serisi grafik kartı satılırken, rakip satışları ise milyon barajına takıldı.

İtalya Rallisi’ni Sebastien Ogier kazandı

Dünya Ralli Şampiyonası’nda (WRC) 2025 sezonunun 6. ayağı İtalya Rallisi’ni, Toyota Gazoo takımından Sebastien Ogier kazandı.

Meta’dan geleceğin teknolojisi: İşte deneysel artırılmış gerçeklik gözlüğü Aria Gen 2’nin tüm detayları

Bu hafif çerçeveli gözlük, bir gün tüketici ürünlerine dönüşebilecek birçok iyileştirme barındırıyor. Bunlar arasında her bir göz için bakışı takip edebilen, göz kırpmalarını algılayabilen ve göz bebeklerinin merkezini tahmin edebilen geliştirilmiş …

Mac’in sevilen Handoff özelliği Windows 11’e geliyor

Microsoft, cihazlar arası devamlılığı sağlamak için Windows’taki Android uygulamalarına Apple’ın Handoff özelliğini getirmeye çalışıyor.