Dünya Bankası’ndan, Türkiye’nin düşük karbonlu demir yolu ağı finansmanı

Anadolu Ajansı (AA)

Avrupa Birliği (AB) 2026 yılından itibaren karbon yoğun ürünlere tarifeler uygulamaya başlayacak.

Bu karar doğrultusunda Türk ihracatçılarının karbon ayak izini azaltmanın yollarını aranıyor.

Dünya Bankası İcra Direktörleri Kurulu, Türkiye’nin elektrikli demir yolu taşımacılığını yaygınlaştırmaya yönelik çabalarını desteklemek için 660 milyon dolarlık finansmanı onayladı.

Bankadan yapılan açıklamada, Doğu Türkiye Orta Koridor Demiryolu Geliştirme Projesi’nin, Türkiye’nin mevcut sınırlı demir yolu ağının en eski bölümlerinden birinin genişletilmesine ve modernize edilmesine yardımcı olacağı aktarıldı.

Açıklamada, Türkiye’nin, ülke genelinde mal hareketinin daha verimli bir şekilde gerçekleştirilmesine, ihracatın desteklenmesine, istihdam yaratılmasına ve sera gazı emisyonlarının azaltılmasına yardımcı olacak elektrikli demir yolu taşımacılığını yaygınlaştırmaya yönelik çabalarını desteklemek için 660 milyon dolarlık finansmanın onaylandığı bildirildi.

DİZEL MOTORLU TRENLER YERİNE TAMAMEN ELEKTRİKLİ VE MODERN BİR DEMİR YOLU HATTI

Proje kapsamında, dizel motorlu trenler yerine Sivas’ın Divriği ilçesi ile Kars arasındaki bağlantının 660 kilometrelik tamamen elektrikli ve modern bir demir yolu hattıyla genişletileceği belirtilen açıklamada, 4 ili kapsayacak projeyle demir yolu güzergahında yaşayan yaklaşık 600 bin kişinin refahının sağlanacağına, aynı zamanda bunun yerel firmalara ve tarım işletmelerine önemli bir destek olacağına işaret edildi.

YÜK TAŞIMA KAPASİTESİ ARTACAK

Açıklamada, proje tamamlandığında demir yolunun yük taşıma kapasitesinin, yıllık yaklaşık 750 bin tondan 20 milyon tona çıkacağı kaydedildi.

Türkiye’de mal taşımacılığının yaklaşık yüzde 95’inin kara yolu ile gerçekleştirildiği hatırlatılan açıklamada, projenin ulaşım sürelerini ve lojistik maliyetlerini azaltacağı ve Türkiye’nin batısı ile doğusu arasındaki bağlantı olanaklarını iyileştireceği vurgulandı.

SERA GAZI EMİSYONLARI AZALACAK

Açıklamada, kara yolu ile yük taşımacılığının, ulaştırma sektöründen kaynaklı sera gazı emisyonlarının yaklaşık yüzde 50’sinden sorumlu olduğu belirtilerek, yük taşımacılığının karbonsuzlaştırılmasının, Türkiye ekonomisinin karbonsuzlaştırılması ve küresel ticarette rekabetçi kalmak isteyen ihracatçılar başta olmak üzere Türk sanayisinin sera gazı emisyonlarının azaltılması bakımından büyük önem taşıdığı ifade edildi.

KARBON EMİSYONU ÖNLENECEK

Açıklamada, 2030’da projenin tamamen uygulamaya girmesiyle yıllık 72 bin 332 tonluk karbon emisyonunun önlenmesi ve 2060 yılı itibarıyla bu rakamın 245 bin 835 tona çıkmasının beklendiği bildirildi.

Bankanın açıklamasında, yolcu ve yük taşımacılığı için bağlantı olanaklarının geliştirilmesinin, projenin gerçekleştirileceği ve ekonomik refah açısından ulusal ortalamaların gerisinde kalan Sivas, Erzincan, Erzurum ve Kars illerinde önemli sosyoekonomik faydalar sağlamasının beklendiği belirtildi.

Açıklamada, bu illerin aşırı hava olaylarına da oldukça fazla maruz kaldığı, dolayısıyla taşkın, heyelan ve orman yangınları gibi olayların etkilerine dayanabilecek dirençli bir altyapıya olan ihtiyacın ön plana çıktığı kaydedildi.

DOĞU TÜRKİYE ORTA KORİDOR DEMİRYOLU GELİŞTİRME PROJESİ

Dünya Bankası’nın Türkiye’de Orta Koridor’un genişletilmesini desteklemek için başka kalkınma ortaklarıyla birlikte çalıştığı aktarılan açıklamada, Doğu Türkiye Orta Koridor Demiryolu Geliştirme Projesi için hükümet tarafından sağlanan finansmana ek olarak İslam Kalkınma Bankası ve Asya Kalkınma Bankası tarafından da ilave finansman sağlandığı anımsatıldı.

DEMİR YOLU BAĞLANTILARI MODERNİZE EDİLECEK

Açıklamada görüşlerine yer verilen Dünya Bankası Türkiye Ülke Direktörü Humberto Lopez, “Türkiye, demir yolu bağlantılarını modernize ederek ve genişleterek, yerel ekonomileri canlandırma ve yetersiz hizmet alan bölgelerde istihdam yaratma, ülkenin lojistik merkezi olma amacına katkıda bulunma ve ulaştırma sektörünün karbon salımını azaltma gibi çeşitli stratejik hedefler doğrultusunda ilerleme kaydedebilir.” ifadesini kullandı.

“BÖLGELERİN KALKINMASINA VE İSTİHDAMA DESTEK SAĞLAYACAK”

Dünya Bankası Proje Ekibi Liderlerinden Murad Gürmeriç de “Proje, ekonomik açıdan geride kalmış bölgelerle iklime dirençli bağlantı olanaklarını iyileştirerek ve bu şekilde istihdam yaratarak, piyasalara daha iyi erişim imkanları sağlayarak, kadınlar, gençler ve kırılgan durumdaki topluluklar için önemli faydalar sunma potansiyeline sahiptir.” değerlendirmesinde bulundu.

Kaynak: Anadolu Ajansı (AA)

Related Posts

Merkez Bankası Başkanı Karahan’dan faiz mesajı: ‘Dikkatle izliyoruz’

TCMB Başkanı Fatih Karahan’ın Londra’da yatırımcılarla yaptığı toplantıda açıklamaları, Merkez Bankası’nın önümüzdeki dönemde faiz indirimi konusunda temkinli bir yaklaşım sergileyebileceğine işaret ediyor.

İşçiler isyanda: Ülkenin itibarı saraydaki uçak sayısıyla ölçülmez

Birleşik Kamu- İş Konfederasyonu Genel Başkanı Orhan Yıldırım, ülkede yaşanan ekonomik krizle ilgili hükümete yönelik sert eleştirilerde bulundu. Yıldırım, “Hiç kimse saraya yeni uçaklar alarak ülkenin itibarını koruduğunu düşünmesin. Ülkenin itibarı saraydaki uçak sayısıyla ölçülmez. Ülkenin itibarı ülkenin vatandaşının pasaportunun sınır kapılarında aylarca reddedilmesidir.” ifadelerini kullandı.

Kredi kartı faizlerine düzenleme: Bankalar borçlara istediği kadar uygulayamayacak

TCMB tarafından yayımlanan “Kredi Kartı İşlemlerinde Uygulanacak Azami Faiz Oranları Hakkında Tebliğ (2020/16)”de yapılan değişiklikle, 10 Temmuz 2025 tarihli Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK) kararına atıfta bulunularak, borcunu …

Bakan Bolat açıkladı: Yurtdışı alışverişinde yeni dönem!

Ticaret Bakanlığı, yurtdışı alışveriş sitelerine yönelik yeni bir zorunluluğu devreye aldı. Türkiye’ye satış yapan platformlar artık ülkede temsilci bulundurmak zorunda olacak.

Aylık en yüksek reel getiriyi sağlayan finansal enstruman “Devlet İç Borçlanma Senedi” oldu

Son bir yıla bakıldığında en çok reel getiriyi külçe altın sağladı

AYSAD Başkanı Sait Salıcı: Sanayicimizin dayanacak gücü kalmadı

Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği (AYSAD) tarafından İzmir’de düzenlenen “Adım Adım Dönüşüm” başlıklı panelde konuşan AYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Sait Salıcı, sektörün zorluklarla karşı karşıya olduğunu belirterek, “Yaklaşık 2,5 yıldır sektör hiç olmadığı kadar zorluklar içerisinde” dedi.

vozol star 20000